27 Mei 2009

Kesedihan dan Tangisan -Bekal kita di sana - 2

Selain daripada dalil-dalil tersebut, beberapa peristiwa juga boleh diambil iktibar melalui sirah nabawiyyah dan sejarah hidup para sahabat dan salafussoleh. Antaranya:

- Rasulullah s.a.w. bersedih di waktu terputus wahyu beberapa masa.

- Rasulullah s.a.w. menghadapi peristiwa 'amu alhuzni dan hadith al-ifki.

- Rasulullah menghadapi tentangan sengit dan bersedih dengan kejahilan umat dakwah Baginda dalam peristiwa di Kota Thaif.

Dan pelbagai lagi kisah duka Rasulullah s.a.w. namun Baginda sentiasa mendapat tarbiyah dari Allah Taala. Al-Quran Al-Karim adalah sebahagian daripada tarbiyah yang diterima Baginda s.a.w.

Para sahabat , tabien dan salafussoleh juga menangis apabila mengenangkan dosa-dosa mereka, mengenangkan kehidupan hari akhirat dan masalah umat yang dilanda kejahilan serta bergelumang dengan kemaksiatan.

- Daripada Mus'ab bin Saad, beliau berkata: Hafsah telah bertanya kepada Umar r.a.: Wahai Amirul Mukminin, kalaulah aku dapat memakai pakaian yang lebih lembut (mewah) dari pakaian kamu dan makan makanan yang lebih baik (enak) daripada makanan kamu. Sedang sesungguhnya Allah telah meluaskan rezeki dan memberikan banyak kebaikkan (kesenangan)? Maka Umar r.a. berkata: Sesungguhnya aku akan membantah dengan kamu. Apakah kamu tidak ingat bahawa Rasulullah s.a.w. menghadapi kehidupan yang susah dan begitu juga Abu Bakr r.a.? Maka Umar r.a. terus menerus menyebutnya sehingga beliau menangis mengenangkan kesusahan mereka. Maka Umar r.a. berkata kepada Hafsah: Demi Allah aku akan bersama hidup sepertimana mereka hidup, mudah-mudahan aku dapat keredhaan dengan sebab mengikut jejak langkah mereka berdua.

- Daripada Abdullah bin Isa,beliau berkata: Telah ada pada wajah Umar r.a. dua garisan hitam dari sebab menangis.

- Daripada Abi Solah,beliau berkata: Telah datang sekelompok orang dari penduduk Yaman kepada Abu Bakr As-Siddiq r.a., maka mereka telah meminta untuk dibacakan kepada mereka Al-Quran Al-Karim, dan (sedang dibaca) mereka menangis. Maka Abu Bakr As-Siddiq r.a. berkata: “Seperti inilah kami (para sahabat r.a.)”.

- Daripada Abu Raja’, beliau berkata: “Aku telah melihat Ibnu Abbas dan di bawah kedua matanya seperti tali selipar daripada sebab (aliran) air mata”.

- Ustaz Abdullah Nasih ‘Ulwan, apabila berbincang mengenai perpaduan dan kesatuan umat Islam, airmatanya pasti tumpah menandakan beliau adalah seorang yang sangat cintakan kesatuan umat Islam.

Dan begitu juga para tabien, alim ulama’, tuan-tuan guru yang sering menumpahkan air mata apabila menceritakan atau menyebut perihal hari akhirat dan masalah ummah sejagat.

Wallahu 'alam.

----------------------------------------------

Seperti apa siksa neraka itu? Rasulullah saw. pernah menggambarkan sebuah contoh siksa yang paling ringan. “Sesungguhnya seringan-ringan siksa penghuni neraka pada hari kiamat ialah seseorang yang di bawah kedua tumitnya diletakkan dua bara api yang dapat mendidihkan otaknya. Sedangkan ia berpendapat bahwa tidak ada seorang pun yang lebih berat siksaannya daripada itu, padahal itu adalah siksaan yang paling ringan bagi penghuni neraka.” (HR. Bukhari dan Muslim)

Belum saatnyakah kita menangis di hadapan Allah, atau jangan-jangan, hati kita sudah teramat keras untuk tersentuh dengan kekuasaan Allah yang teramat jelas di hadapan kita. Imam Al-Ghazali pernah memberi nasihat iaitu jika seseorang hamba Allah tidak lagi mudah menangis karena takut dengan kekuasaan Allah, justeru menangislah karena ketidakmampuan untuk itu.


Rujukan:

Tafsir Pimpinan ArRahman Kepada Pengertian Al-Quran

Al-Mu'jam Al-Mufahris Li Alfaz Al-Quran Al-Karim

Al-Tibyan Fi Adab Hamlah Al-Quran

Al-'Asyrah Al-Mubassyirun Bil Al-Jannah

http://akhisalman.blogspot.com/
http://www.dakwatuna.com/


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam persaudaraan, mencari kebenaran...