18 November 2011

Muzakarah Berkelompok lagi....

(Lagi2 MB... baca dulu sebelum menilai)
Sudah lama tidak update blog ni. Sudah sebulan berlalu. Walaupun http://www.blogger.com dah up to date. Kali ini nak citer lagi tentang Muzakarah Berkelompok yang merupakan satu nama dari pelbagai nama namun matlamatnya sama, isinya tidak jauh berbeza. Kita akan rasai kepentingannya jika kita mengambil penting akan MB. Ok, baca hingga habis... Selamat membaca.


Kepentingan Muzakarah Berkelompok (MB) menjadi tunjang kepada gerakan dakwah yang dibawa oleh Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) dan ia merupakan kunci penting dalam memastikan kelangsungan dakwah di kalangan mahasiswa/wi Islam terus subur.
PMRAM begitu optimis menggerakkan MB di seluruh peringkat samada di Kaherah mahupun di muhafazah kerana ia merupakan sunnah para pejuang agama Allah semenjak zaman Nabi Muhammad SAW yang bermula di rumah Abu Abdillah al-Arqam bin Abi al-Arqam.
Penanaman fikrah yang jelas terhadap Islam disemai di dalam MB kerana sebab itu MB menjadi suatu gerak kerja yang sangat penting bagi memastikan agenda dakwah berjaya.
Kesilapan dalam memahami konsep MB sebagai tempat bertalaqqi seratus peratus menyebabkan kegagalan sesuatu MB. 
MB bukan sekadar tempat perbincangan ilmiah bahkan ia menjadi tempat pembentukan fikrah melalui berpincangan 2 hala bagi mendapatkan pencerahan sesuatu dalil atau hujah.
Sebab itu, bukan semua yang menguasai ilmu mempunyai fikrah yang mantap, kerana fikrah perlu dibentuk dan ia bermula dengan MB.

sambunganya di pmram.org

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam persaudaraan, mencari kebenaran...