Assalamualaikum w.b.t.
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.
Berniaga adalah pekerjaan mulia dan adalah sunnah Rasulullah S.A.W. Bahkan Baginda sendiri menyatakan bahawa rezeki yang paling besar adalah bersumber dari perniagaan - 9/10. Namun begitu, berniaga perlu kepada pengetahuan yang utama berkaitan syariat/feqh dan selok belok serta bentuk perniagaan itu sendiri agar rezeki yang diperolehi berkat dan halal. Rezeki akan menjadi darah daging dalam diri dan keluarga kita.
Di era perkembangan ilmu dan ekonomi zaman kini telah menumbuhkan pelbagai bentuk perniagaan dan pemasaran untuk manusia mencari rezeki. Bahkan lebih dari itu mereka mencari kemewahan. Islam tidak menghalang umatnya menjadi kaya raya. Ramai para sahabat r.a. adalah jutawan tetapi menjadi penyumbang besar kepada Islam, harta dan jiwa mereka. Antara bentuk perniagaan yang popular di Malaysia dan beberapa negara lain adalah sistem perniagaan Multi Level Marketing (MLM). Namun sejauh mana ketepatan sistem ini dengan syariah? Beberapa pencerahan telah diberikan oleh Ustaz Zaharuddin Abd Rahman melalui web beliau....
Bagaimanapun,
jika anda masih ingin mendakwa halalnya MLM ini, saya sarankan agar
pengamal MLM memastikan asas minima Shariah berikut dapat dipatuhi :-
1. Produk MLM ini mestilah dibeli dengan tujuan yang sebenarnya
(seperti produk yang benar-benar bermanfaat dan dibangunkan dengan
serius seperti ubat-ubatan berkualiti, unik dan lainnya). Justeru,
produk MLM yang kabur kualiti dan kegunaannya tidaklah dibenarkan kerana
ia hanyalah bertujuan untuk mengabui dalam undang-undang dan hukum
Shariah, ia tiadalah halal di sisi Shariah. Justeru, kekuatan MLM itu
ialah kepada produknya yang bermutu dan bukan kepada objektif jangka
pendek mengumpul dana (modal).
2. Produknya bukan emas dan perak yang boleh dijual beli secara tangguh. Ini kerana penjualan barangan emas secara tangguh adalah Riba jenis Nasiah.
3. Komisyen yang diberikan kepada ahli untuk setiap penjual dan ahli bawahannya mestilah jelas. Tiada komisyen tanpa usaha, ini bermakna orang atas hanya berhak mendapat komisyen dari ahli bawahan yang dibantunya sahaja.
4. Keuntungan dan komisyen bukan berdasarkan ‘kepala' atau ahli yang ditaja,
tetapi adalah berdasarkan nilai produk yang berjaya di jualnya. Ini
diperlukan bagi membuktikan ia menumpukan kepada perniagaan penjualan
produk dan perkhidmatan dan bukannya permainan wang (money game).
5. Tidak diwajibkan bagi si ahli membuat belian sendiri dalam jumlah tertentu
bagi memperolehi komsiyen dari orang bawahannya. Ini kerana dibimbangi
ia mirip paksaan belian. Namun jika syarikat meletakkan syarat JUALAN
MINIMA untuk memperolehi komisyen kumpulan dan sebagainya, ia mungkin
dibenarkan dengan syarat ia dibuat atas asas ju'alah. Untuk itu, syarat
dan rukun jua'alah mestilah dipastikan sempurna.
6. Setiap ‘upline' atau orang di sebelah atas mestilah menaruh usaha atas jualan orang bawahannya,
seperti mengadakan perjumpaan taklimat, motivasi dan teknik berkempen
secara terancang seperti sebuah syarikat yang pelbagai ahlinya. Ia perlu
bagi melayakkannya menerima komisyen itu dari sudut Shariah, jika tidak
adalah dibimbangi ia akan terjerumus kepada keraguan ‘syubhah'. Ini
kerana konsep niaga dalam Islam tidak membenarkan suatu keuntungan dari
sesuatu perniagaan yang diperolehi tanpa usaha. Justeru, sedikit usaha
perlu dicurahkan bagi menjadi sebab haknya ke atas komisyen. Perlu
diingat, kebanyakan ahli di kaki yang 10 ke bawah, mungkin tidak
mengenalinya lantaran ia dilantik oleh orang bawahannya yang kesembilan.
Jika tidak, apakah haknya untuk mendapat komisyen yang demikian
berangkai dan begitu jauh ?.
7. Tidak menggunakan skim piramid iaitu skim siapa masuk dulu akan untung selamanya. Manakala
hak mereka yang masuk kemudian akan berkurangan. Justeru, plan
pemasaran mestilah memberikan hak kepada semua, malah orang bawahan
mampu mendapat keuntungan lebih dari orang atasannya, apabila ia mampu
menjual dengan lebih hebat.
8. Mempersembahkan system komisyen dan bonus yang telus dan boleh difahami dan dipantau oleh ahli dengan jelas. Ia bagi mengelakkan segala jenis penipuan.
9. Menstruktur plan pemasaran di anatara ahli dan orang bawahannya secara musyarakah iaitu
perkonsgian untung dan rugi berdasarkan modal masing-masing dengan
nisbah pembahagian keuntungan yang ditetapkan di peringkat awal lagi.
Baca lebih lanjut di Zaharuddin.net
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Salam persaudaraan, mencari kebenaran...