21 Jun 2010

Antara pengalaman mereka...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Antara sifat yang mulia bagi seorang mukmin dalam gerak kerja harian (ibadah) mereka ialah jihad (bersungguh2) dan tadhiah (korban). Sifat yang memerlukan kefahaman dan pemerhatian tinggi dalam langkah kehidupan kita seharian.
Banyak saranan-saranan daripada Al-Quran dan As-Sunnah untuk kita mengamalkan sifat-sifat ini. Tidak kurang juga contoh-contoh daripada sirah Rasulullah S.A.W. dan para sahabat a.s. yang boleh dijadikan sebagai pembakar semangat. Dan tidak kurang juga contoh tauladan yang boleh kita manfaatkan dari insan dan kehidupan sekeliling kita. Orang mukmin itu adalah cerminan bagi saudara mukminnya yang lain.

Sdr. Mahfuz Omar :
Pengalaman pahit saya ialah sewaktu berkempen rumah ke rumah dalam pilihanraya 1982 di Sungai Nibong Pulau Pinang dalam membantu Allahyarham Haji Yusuf Rawa calon DUN Sungai Nibong apabila kena “ligan” (kejar) dengan UMNO...
Us. Tuan Ibrahim :
Kenangan yang menarik semasa ingin meletakkan jawatan, saya beristikharah, memohon pertunjuk dari Ilahi; solat dan satu malam setelah niat solat istikharah saya bermimpi…

Saya sedang memandu kereta melalui satu persimpangan empat. Saya berhenti kerana lampu isyarat merah, setelah lampu hijau saya nak jalan, tiba-tiba ada dinding tinggi sampai ke langit yang menghalang saya daripada terus pergi ke depan....

Sdr. Salahuddin Ayub :

Perasaan tak menentu macam jiwa saya seolah-olah mencari suatu ketenangan dan suatu panduan yang saya ingin keluar daripadanya. Selepas itu saya berjumpa dengan seorang guru sekolah, saudara Hanizi Mohammad yang memperkenalkan PAS kepada saya....

Ikuti kolum 'Minda' mereka di Harakahdaily

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam persaudaraan, mencari kebenaran...