9 Disember 2008

Salam Aidil Adha....salam pengorbanan

Assalamualaikum w.b.t.
Allahu akbar, Allahu akbar, Allahu akbar walillahil hamd,

Walaupun sudah hari kedua menyambut Aidil Adha harap tidak ada yang mengatakan saya terlewat untuk mengucapkan 'Selamat Hari Raya Aidil Adha' kepada semua mukminin/mukminat dan muslimin/muslimat khususnya mereka yang melawati blog ini.

Kenapa? Sepatutnya lagi best kalau mengucapkannya pada malam hari raya atau pada pagi hari raya pertama. Alhamdulillah, kita bersyukur kepada Allah S.W.T. kerana mengurniakan kepada kita hari raya Aidil Adha selama 4 hari berturut-turut iaitu dari 10 Zulhijjah hingga ke 13 Zulhijjah (Hari Tasyriq 11,12,13 Zulhijjah). Tetapi kebanyakkan kita kurang menyedarinya, bukan tidak tahu tetapi kurang menyedari. Jadi kita rayakanlah selama 4 hari raya kita ini dengan takbir, tasbih dan tahmid; mengagungkan kebesaran Allah Taala. Bukan sekadar di atas gerakan lidah semata tetapi di hati sanubari dan bukti pada gerak anggota tubuh kita (InsyaAllah). Selain itu, merapatkan lagi hubugan silaturrahim dengan ziarah-menziarahi dan bergotong royong membantu perlaksanaan ibadah korban.

Kebanyakkan kita juga sering menyebut hari raya pada bulan Zulhijjah ini sebagai hari raya haji kerana meraikan para tetamu Allah di Tanah Haram yang mengerjakan ibadah haji. Sedang kita lupa hari raya haji juga dikenali sebagai hari raya korban (Aidul Adha). Mungkin tidak lupa cuma kurang menyedari. Oleh sebab itu, kita muslimin dan muslimat yang tidak berkesempatan untuk menunaikan ibadah yang mulia ini sebahagiannya menganggap hari raya Aidul Adha tiada erti buat kita. Lupakah kita betapa begitu luasnya erti disebalik hari raya haji atau hari raya korban? Rujuk semula sejarah Nabi Allah Ibrahim a.s. bersama anaknya Nabi Ismail a.s. Dan jangan lupa juga merujuk semula sirah Rasulullah s.a.w. sempena peristiwa di bulan Zulhijjah ini.

Baiklah, saya mengundur diri dahulu kerana telah curi-curi waktu meninggalkan beberapa orang sahabat di tempat korban yang diadakan kelmarin (tempat dan peralatan belum dicucikan dengan baik).
Wassalam. Salam perjuangan, salam pengorbanan. ;)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam persaudaraan, mencari kebenaran...