9 Januari 2015

Mengapa Islam -2

Sesungguhnya topik atau perbahasan yang akan saya ceritakan kepada anda semua adalah berkenaan persoalan yang kedua iaitu: Mengapa kita menyeru diri kita (yang sememangnya seorang muslim) kepada Islam? Bagaimana seorang muslim hendak diajak kepada Islam?

Kita menyeru diri kita kepada Islam kerana pada realitinya, kita hanya mengakui beragama Islam sedangkan tidak melaksanakan segala tuntutannya, tidak beriltizam dengan Islam dalam kehidupan dan tidak menghidupkan kehidupan Islam yang Allah Taala perintahkan kepada kita.

Di mana Islam dalam perundangan kita? Di mana Islam dalam pendidikan kita? Di mana Islam dalam kebudayaan kita? Di mana Islam di dalam media-media kita? Di mana Islam dalam perjalanan hidup kita sebagai individu dan masyarakat? Di mana Islam di dalam pertubuhan-pertubuhan kita?

Sesungguhnya kita hanya hidup di pinggiran agama Islam. Oleh kerana itu, kita wajib kembali kepada Islam supaya kita menjadi orang-orang Islam yang sejati. Supaya kita dapat perolehi nikmat yang sempurna sebagaimana yang Allah Taala jelaskan kepada kita:
“ Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Ku-redhai Islam itu menjadi agama bagimu. ( Al-Maidah : ayat 3 )

Kita inginkan kehidupan ini adalah bersuasana Islam. Kita ingin hidup di dalam ketamadunan Islam yang sempurna, terasnya adalah aqidah Islam, perundangannya adalah undang-undang Islam, perlaksanaannya berisi akhlak Islam dan mengikat antara sesama umatnya dengan persaudaraan Islam.


Mengapa kita menyeru kepada Islam?

Suatu persoalan yang besar di dalam muktamar ini, mengapa Islam? Mengapa perlu kembali kepada Islam? Kita menjawab persoalan ini dengan bertitik tolak pada tiga perkara:
1- Lonjakan iman berteraskan aqidah
2- Penegasan dari sudut sejarah
3- Keperluan realiti


Ketiga-tiga titik utama di atas memestikan kita untuk kembali semula kepada Islam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam persaudaraan, mencari kebenaran...