27 Jun 2015

RAMADHAN- Bulan Tarbiyyah


Sudah 10 hari umat Islam menjalani ibadah di bulan Ramadhan pada tahun ini. Masa berlalu sangat cepat. Masa yang lepas tidak dapat diundurkan lagi. 

Apa khabar ibadah kita 10 hari yang pertama Ramadhan ini? Bagaimana jamaah surau dan masjid di kampung, taman dan bandar kita? Bacaan Al-Quran kita masih berterusan setiap hari?

Mudah-mudahan segala amal soleh kita terus berterusan hingga.......MATI. Bukan hanya berhenti di penghujung Ramadhan. Amal soleh kita bukan kerana Ramadhan tetapi kerana Allah Taala. Semoga Allah memberikan istiqomah kepada kita untuk terus mentaati dan beribadah kepadaNya. 

اللهم أعنا على ذكرك وشكرك وحسن عبادتك  آمين

" Ya Allah, bantulah kami untuk mengingati Mu dan bersyukur kepada Mu serta elokkanlah ibadah kami kepada Mu ".

Bulan Ramadhan merupakan bulan tarbiyah (pendidikan). Iaitu bulan mendidik nafsu, akal, perasaan dan jasmani untuk tunduk dan mengikut segala perbuatan yang baik bertepatan dengan perintah Allah Taala. Perbuatan baik (amal soleh) yang merangkumi empat elemen tersebut tanpa ada pengecualian. Empat elemen tersebut salin kait mengait antara satu sama lain yang menjadikan kita seorang insan bukan haiwan. Namun empat elemen ini tidak mencukupi untuk membentuk diri insan soleh jika tidak ada suatu silibus pendidikan. Silibus pendidikan ini pula tidak sempurna dan akan ada cacat cela jika ia dicerna melalui akal. Silibus pendidikan untuk membentuk insan soleh ini perlu datang dari penguasa yang mencipta dan mentadbir alam ini. Alam adalah segala benda yang wujud selain Allah. Tiada penguasa lain melainkan Allah Taala yang Maha Pencipta dan Pentadbir alam ini yang telah menetapkan kepada kita silibus itu. Bagaimanapun amat malang apabila manusia meninggalkan silibus pendidikan itu di dalam proses kehidupan mereka seharian. Akhirnya umat menjadi hina dan dan takut berhadapan dengan musuh.

Silibus pendidikan tersebut adalah AL-QURAN AL-KARIM. Silibus ini juga telah diturunkan Allah Taala pada bulan pendidikan yang mulia ini. Al-Quran adalah silibus tarbiyah manakala Ramadhan adalah bulan tarbiyah, bulan diturunkan Al-Quran.

RAMADHAN AL-MUBARAK