14 Jun 2015

RAMADHAN KARIM

Assalamualaikum w.b.t.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Segala pujian dan kesyukuran hanya kepada Allah Taala yang masih mengizinkan kita bernafas pada hari ini. Apatah lagi sebahagian kita yang dikurniakan kesihatan dan kesejahteraan yang membahagiakan. 

Hari ini 27 Syaaban 1436 Hijrah. Lagi 3 hari kita umat Islam akan menerima kedatangan bulan Ramadhan yang mulia. Bulan yang terdapat padanya kelebihan pada segala ibadah, banyak sejarah penting terpahat padanya, terdapat keistimewaan rohani dan jasmani dalam diri hamba Allah pada bulan itu dan sebagainya. 

Sepatutnya kita orang beriman sudah punyai azam untuk Ramadhan tahun ini. Apa azam aku pada Ramadhan kali ini? Kita sudah berkira-kira dengan amal kebaikan dan kebajikan serta keburukan dan kemaksiatan yang bakal kita hadapi pada bulan mulia ini. Bagaimana aku ingin perbaiki segala amal ibadahku? Menggandakan amal soleh?

Mudah-mudahan kita bersiap insyaAllah sebelum memasuki gerbang tarbiyah Ramadhan kali ini dengan penuh ikhlas kepada Allah. Bukan kita berubah diri kerana bulan Ramadhan tetapi kerana Allah S.W.T. Bulan Ramadhan hanya sebagai batu loncatan untuk kita tarbiyah diri agar lebih baik dari bulan-bulan sebelumnya bagi menempuh kehidupan bulan-bulan selepasnya.

AHLAN YA RAMADHAN