17 Disember 2014

Intro- Mengapa Islam?

Li maza al-Islam ?
Sebuah buku kecil dan nipis tetapi mempunyai isi-isi yang penuh bermakna. Suatu kupasan bagi menjawab beberapa persoalan yang perlu diketahui dan difahami khusus kaum muslimin dan umat manusia amnya. Bagaimanapun, pengarang buku ini lebih menjuruskan isinya kepada umat Islam itu sendiri. Mereka yang telah menyimpang jauh dari kehidupan beracukan agama Islam, agama yang mereka imani. Selain itu, memahamkan lagi umat Islam berkenaan agama mereka dengan penuh keyakinan melalui kupasan dalam bentuk perbandingan. 

Buku ini ditulis semula dari sebuah rakaman ucapan yang berbahagia Dr. Yusuf al-Qardhowi kepada segolongan pelajar muslim di Amerika dan Kanada sempena himpunan muktamar tahunan mereka. Beberapa orang ikhwah (saudara) telah mengesyorkan supaya dibukukan rakaman tersebut supaya boleh dibaca oleh segenap penjuru umat. Tajuk ‘Kenapa islam?’ merupakan tajuk yang telah dipilih oleh persatuan pelajar-pelajar tersebut untuk mereka berdiskusi dan berbincang dalam majlis mereka itu.

Saya akan  tulis beberapa petikan dari buku tersebut untuk perkongsian bersama. Buku yang bertajuk asal ‘ Li maza al-Islam?’ merupakan buku dalam bahasa Arab yang saya akan cuba kupaskan dalam bahasa Melayu untuk tatapan kita semua. 

Kenapa Islam? Kenapa kita menyeru diri kita dan orang lain kepada Islam? Kita mengajak orang lain untuk masuk ke dalam agama Islam supaya mereka keluar dari alam kegelapan kepada sinar cahaya. Lalu mereka mendapat petunjuk menuju ke jalan yang lurus. Mengapa kita menyeru dunia seluruhnya kepada Islam? Untuk dunia ini keluar dari keresahan dan seksaannya. Kita menyeru orang lain kepada Islam kerana Islam satu-satunya aturan Allah Azza wa Jalla yang membolehkan mereka mendapat petunjuk dan mereka berasa aman bahagia dengannya. 

Ini bukanlah topik yang akan saya ceritakan kepada anda sekarang……

bersambung akan datang, insyaAllah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam persaudaraan, mencari kebenaran...