23 Januari 2012

Bahtera Penyelamat Dalam Kehidupan Pendakwah

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
Assalamualaikum w.b.t.

Sudah agak lama tidak mencatat suatu pengisian untuk perkongsian bersama di nota maya ini. Namun alhamdulillah masih terisi dengan beberapa tulisan dari laman-laman lain melalui copy & paste. Terisi juga...

Pernah seorang penceramah menyebutkan dalam suatu program berkaitan peranan pendakwah dan ICT bahawa paling kurang jika tidak dapat idea untuk menulis di laman-laman peribadi, sudah berbaloi dengan mengambil petikan-petikan  dari halaman lain dan dimuatkan dalam halaman kita. Ini kerana, menurut beliau, bukan semua pelayar internet berpeluang menyinggah satu-satu laman walaupun sebuah laman yang terkenal atau melayarinya kerap kali.

Maka gunalah peluang dan kesempatan untuk menyampaikan risalah Islam melalui medium yang ada kini.
-------------------------------

Dr. Fathi Yakan
Kali ini ingin berkongsi dengan anda semua dengan sebuah buku yang baik khususnya untuk para pendakwah. Buku yang berjudul قوارب النجاة فى حياة الدعاة ( Bahtera Penyelamat Dalam Kehidupan Pendakwah); yang dikarang oleh seorang tokoh pendakwah terkenal Syeikh Fathi Yakan. Antara buku beliau yang terkenal adalah 'Apa erti komitmen saya terhadap Islam?'. Saya hanya akan nukilkan ringkasannya sahaja sebagai perkenalan dan tazkirah.




Bahtera Penyelamat Dalam Kehidupan Pendakwah
Buku ini adalah ringkasan dan intisari kuliah yang telah saya sampaikan dalam beberapa pertemuan yang membincangkan masalah pendidikan. Dalam huraiannya saya menyentuh beberapa halangan dan penderitaan yang sering dihadapi oleh para pendakwah Islam. Saya juga menyentuh beberapa ciri-ciri dan sifat Imaniyyah yang wajib dimiliki oleh seorang Da’ei yang menyeru kepada Allah       Subhanahu Wata’ala, supaya mereka menjadi golongan Rabbani, mampu menghadapi sebarang cabaran dan dapat mengatasinya dengan berkat pertolongan Allah Subhanahu Wata’ala.

Buku ini mengandungi 4 persoalan asas: 
PERTAMA -  5 jenis dugaan yang kerap menimpa seorang Muslim lebih-lebih lagi Da’ei.
   ( tersebut di dalam hadith Rasulullah Sallallahu’alaihi Wasallam) :
i. Orang Mukmin yang dengki kepadanya
ii. Orang Munafiq yang membencinya
iii. Orang kafir yang mahu memeranginya
iv. Syaitan yang hendak menyesatkannya
v. Nafsu yang sentiasa bertarung dengannya. 
KEDUA - Menyentuh muasafat Imaniyyah yang mesti dimiliki oleh para aktivis Muslim dan Da’ei  di setiap zaman dan tempat untuk menjadi manusia yang Rabbani, (dalam ayat-ayat suci Al-Quran): 
i. Orang yang sentiasa bertaubat
ii. Orang yang ‘abid
iii. Orang yang sentiasa bertahmid memuji Allah Subhanahu Wata’ala
iv. Orang yang berpuasa atau mengembara
v. Orang yang rukuk dan sujud
vi. Orang yang sentiasa menyuruh yang ma’ruf dan mencegah yang munkar
vii. Orang yang sentiasa menghormati batasan-batasan Allah Subhanahu Wata’ala.

bersambung...