25 Januari 2007

Jazirah al-Ward- Pemukiman kami..

Mansurah sebuah bandar yang sememang terkenal dengan pelbagai lakaran sejarah yang menarik meliputi dinasti Firaun , pemerintahan Rom, perkembanagan ajaran Kristian, dan kemasukan Islam. Mansurah antara yang dikenali sebagai kuasa besar dalam tamadun Islam di rantau benua Afrika. Bandar ini juga merupakan bandar ketiga terbesar di Republik Arab Mesir lantaran kemajuan dan pertumbuhan ekonomi yang terus membangun. Selain Universiti Al-Azhar yang merupakan cawangan di Mansurah, di sini juga telah ditubuhkan kuliah kuliah perubatan terbesar di Mesir sehingga diberi nama Madinah at-Tib.
Bumi Mansurah merupakan bandar tua yang dikenali dengan Jazirah al-Ward, iaitu pertemuan di antara sebuah pulau dengan sungai kecil dan laut hingga membentuk delta yang ditumbuhi bunga-bunga mawar yang segar dan mekar. Bersempena nama yang unik itu, dewan utama siswa-siswi Malaysia di sini yang mula beroperasi pada tahun 1996 telah diberi nama- Dewan Persada Jazirah al-Ward (DPJA). Manakala pada tahun 2004 sebuah program mega telah dilaksanakan oleh Dewan Perwakilan Mahasiswa/wi Mansurah (DPMM) dengan nama Interaksi al-Ward' 04.
Semoga Persada Jazirah al-Ward yang penuh dengan peristiwa dan sejarah silam; bermula dari Dinasti Firaun hinggalah kemasukan agama Islam yang dibawa oleh Amru al-A'sh r.a. melalui kota Iskandariah terus berada dalam rahmat dan keberkatan Allah s.w.t.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam persaudaraan, mencari kebenaran...