1 Ogos 2011

Ramadhan Kareem - 1432 H

Assalamualaikum w.b.t.
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah
Lagi Maha Penyayang.
Ahlan wasahlan ya Ramadhan. Ramadhan kareem. Kullu 'am wa antum bikheir. Itulah antara ucapan2 yang meniti di bibir2 masyarakat di sini. Sambutan mereka terhadap bulan Ramadhan meriah walaupun dunia kini menghadapi kemelesetan ekonomi dan peristiwa thaurah yang belum ada noktah penghujungnya.

Apa yang best berpuasa Ramadhan di sini adalah alunan ayat-ayat al-Quran sentiasa bergema saban hari terutama ketika solat terawih didirikan. Manakan tidak, masjid2 di sini yang agak rapat2 menyebabkan alunan ayat2 suci itu bergema ke gegendang telinga. Mudahan ia menyentuh hati dan meneranginya.

Apa yang penting sempena awal Ramadhan ini adalah azam/niat/cita2 kita untuk menjadikan pengisian Ramadhan tahun ini lebih baik dari tahun-tahun yang lalu. Dan apabila kita menanam azam sudah pasti kita memasak langkah-langkah dan perancangannya. Samada dari sudut ibadah ( membaca dan mentadabbur Al-Quran, qiyammullail, tarawih, sedekah, menuntut ilmu, kerja kebajikan dsb ), akhlak ( mujahadah menanam sikap mahmudah dan menghakis sifat mazmumah ), dan perbaiki segala amal ibadah yang khusus dan umum.

Bukan mudah sebenarnya untuk melaksanakan semua itu, tetapi keyakinan kepada firman Allah SWT yang bermaksud: "Maka sesungguhnya tiap-tiap kesusahan itu ada disertai kemudahan, dan (ditegaskan lagi) sesungguhnya tiap-tiap kesusahan itu ada disertai kemudahan...", -menjadi satu semangat untuk terus berusaha. Maka peranan kita untuk sama-sama bermujahadah dan saling mengingati serta menasihati untuk mencapai redha Allah Taala.

Ya Allah, pimpinlah kami ke redha Mu...Siiru 'ala barakatillah.

-Kalau UMNO/KBMK berani nak buat zalim di bulan mulia ini...... taubat dan mohon maaflah!