28 Ogos 2011

Bagaimana Ramadhan Kita

Dua atau tiga hari lagi kita akan tinggalkan bulan mulia ini- Ramadhan al-Mubarak. Pada awal kedatangannya penuh kegembiraan hati menyambut. Pada hujungnya penuh sedih mahu tinggalkan. Pada hari-hari bersama Ramadhan penuh ujian dan dugaan untuk memenuhi tuntutannya. 

Bagaimana Ramadhan kita tahun ini? Lebih baikkah dari tahun lalu? 

Pada hujung bulan mulia ini, marilah sama-sama kita bermuhasabah diri dan menghitung amal baik dan buruk kita untuk kita perbaiki pada hari-hari yang berbaki ini. Mudah-mudahan masih ada kesempatan waktu untuk kita isi hari-hari itu dengan segala kebaikan dan menghindar dari segala kejahatan. Moga pimpinan Allah Taala sentiasa mengiringi kita.



Harap sambutan Syawal pada kali ini bertambah lagi sifat penghambaan kita kepada Allah Taala dan taqwa kepadaNya dengan keluarnya kita dari madrasah Ramadhan.

Firman Allah Yang Maha Pendidik Alam:
“Wahai orang-orang yang beriman difardhukan ke atas kamu berpuasa (ramadhan) sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang sebelum kamu agar kamu bertaqwa". -al-Baqarah: ayat 183.

Maksud hamba atau manusia bertaqwa ialah mereka yang melaksanakan segala perintah Allah dan menjauhi segala laranganNya.