20 Ogos 2011

Ketua Dewan Ulama': Perutusan Badar Kubro

Alhamdulillah kita telah melepasi 15 hari pertama bulan Ramadhan dan menunggu hari terbaik yang dijanjikan oleh Allah s.w.t iaitu malam lailatul Qadar yang dijanji di dalam al-Quran seumpama seribu bulan beribadat.
Di kala kita mengejar amalan ibadat pada bulan Ramadhan, marilah sama-sama kita mengingati satu peristiwa besar yang berlaku bulan Ramadhan iaitu peristiwa Badar al-Kubra. Peristiwa di mana umat Islam dikekang dari segenap penjuru oleh rangkaian jahiliah yang menzalimi umat Islam.

Bulan Ramadhan telah membuahkan semangat juang yang sangat luar biasa ke atas para sahabat yang berada di sekeliling Rasulullah s.a.w. Ketika mana panas terik berpuasa, semangat  untuk meninggikan kalimah Allah dan menghapuskan kezaliman mengatasi segal-galanya apatah lagi setiap titis perlu pasti akan ditimbang oleh Allah s.w.t di timbangan Mizan-Nya di hari akhirat nanti.

Para pejuang Islam,
Meninggikan kalimah Allah s.w.t dan mencatas kezaliman bukannya suatu perkara yang ringan, ianya memerlukan kepada pendekatan diri kepada Allah s.w.t dalam erti kata yang sebenar tanpa dicemari dengan pergantungan selain daripada Allah. Itulah di antara cirri-ciri yang dimiliki oleh para sahabat yang terlibat dalam peperangan badar al-kubra. Akhirnya mereka diberikan pertolongan oleh Allah s.w.t. Kita hendaklah berusaha supaya kezaliman terus ditentang habis-habisan sehingga ke akar umbi!

Kita mahu tahun ini merupakan tahun terakhir kita berpuasa di bawah sistem dan kerajaan yang zalim! Ayuh kita bangkit memperkuatkan hubungan kita dengan Allah s.w.t dan seterusnya berpuasa pada tahun hadapan dengan kemenangan ke atas kebatilan dan kezaliman. Kemenangan bukan suatu yang mustahil ! Peperangan Badar al-Kubra telah membuktikan bahawa sahabat yang hanya terdiri daripada satu pertiga kekuatan musuh dengan segala bentuk kekurangan berbanding kekuatan musuh akhirnya telah berjaya memperolehi kemenangan yang sangat bererti kepada perjuangan Islam dengan bantuan Allah s.w.t !

Sumber: Harakahdaily

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam persaudaraan, mencari kebenaran...