5 Mei 2009

Sayyidul Istighfar

اللهم انت ربي لا اله الا انت خلقتني و أنا عبدك و أنا على عهدك ووعدك ما استطعت , أعوذبك من شر ما صنعت , أبوءلك بنعمتك علي و أبوء لك بذنبي فاغفرلي فانه لا يغفر الذنوب الا أنت .


Terjemahan: Ya Allah Engkau Tuhanku, tiada tuhan melainkan Engkau, Engkaulah yang menciptaku dan aku adalah hambaMu. Dan aku akur pada arahanMu dan perjanjianku kepada Mu dengan sedaya upayaku. Aku juga memohon perlindungan Mu dari segala kejahatan yang telah aku lakukan. Dan aku akui nikmatMu kepada ku dan aku akui akan dosaku kepadaMu. Maka ampunkanlah daku, sesungguhnya tiada yang dapat mengampunkan dosa melainkan Engkau.


Kelebihan membaca Sayyidul Istighfar:

" Barangsiapa yang menyebutnya pada waktu siang dengan penuh yakin terhadapnya (ikhlas dan yakin dengan ganjarannya), maka (jika) dia mati pada hari itu sebelum hampir tiba malam maka dia daripada kalangan ahli syurga. Dan barangsiapa yang menyebutnya pada waktu malam dengan penuh yakin terhadapnya (ikhlas dan yakin dengan ganjarannya), maka (jika) dia mati sebelum tibanya subuh maka dia daripada kalangan ahli syurga".

( Hadis riwayat Bukhori: Bab Kelebihan Istighfar, Hadis 6306, Fathul Bari oleh Ibnu Hajar al-Asqalani )


2 ulasan:

  1. sy perlu 'pergi' utk meredakn rasa sakit sy akhi.. terima kasih kerana prihatin..salam dakwah=)

    BalasPadam

Salam persaudaraan, mencari kebenaran...