22 Disember 2012

Berat...amanah


Assalamualaikum w.b.t.
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengkhianati Allah dan Rasul (Muhammad  S.A.W.) dan (juga) janganlah kamu mengkhianati amanat-amanat yang dipercayakan kepadamu, sedang kamu mengetahui” (QS Al-Anfaal 27).

Apabila berfikir soal amanah yang dipertanggungjawabkan daripada seseorang ketua atau amanah suatu tugas yang perlu diselesaiakan, memang berat dan tidak mampu untuk dipikul. Amanah selaku seorang hamba Allah Taala pun sukar dan berat untuk dilaksanakan apatah lagi tugas-tugas dan amanah-amanah yang khusus sebagai seorang anak, seorang pelajar, seorang pendakwah, seorang AJK bagi sesebuah persatuan, pekerja di pelbagai sektor dan bidang pekerjaan, sebagai seorang suami/isteri dan lain-lain lagi.... fuhhhh memenatkan.

Sudahlah begitu, diri seseorang insan itu akan berperang pula dengan nafsu dan hasutan syaitan untuk bergerak menunaikan amanah-amanah itu. Rasa lemah dan lembik sekali tubuh untuk bergerak.

Bagaimanapun, jangan biar kesedaran berkenaan balasan azab dan nikmat dalam menanggung amanah ini hilang dari minda dan jiwa kita. Selain itu sentiasa dan tidak putus-putus untuk mohon kekuatan dan thabat dari Allah Taala.

Menanggung amanah adalah proses tarbiyah.