23 September 2010

Di Aidilfitri 1431 H

Bismillahirrahmanirrahim
Segala pujian hanyalah kepada Allah. Selawat dan salam buat junjungan Rasulullah SAW, ahli keluarga dan sahabat handai Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah mereka hingga ke hujung usia alam.

Alhamdulillah. Tahun ini dapat jua menyambut Aidilfitri bersama keluarga di kampung. Walaupun seorang ketinggalan untuk menyambut Syawal ini bersama.Tetapi keseronokkan bersama keluarga itu lebih dirasai ketika sebulan menyambut Ramadhan Al-Mubarak. Sedangkan sambutan Aidilfitri pula labih seronok apabila bertemu dengan saudara-mara dan rakan-rakan. Apatah lagi dapat ziarah-menziarahi bersama mereka. Sekurang-kurangnya impian untuk berkumpul semula bersama rakan-rakan yang hampir 10 tahun tidak bertemu dapat bersua semula.

Pertemuan muqaddimah sebagai penyambung ikatan berterusan. Bagaimanapun target impian itu hanya 50-60 peratus sahaja berjaya. Al-maklum, masing-masing bekerja di luar negeri (bukan luar negara)- tidak dapat balik kampung, ketiadaan kenderaan, pembahagian masa, putus talian perhubungan (bukan terputus silaturrahim) dsb. Tidak dapat bertemu semua dan pertemuan yang santai semata. Harap sekali dapat berkumpul lagi di suatu masa nanti untuk Islam.

Walaupun bertemu dan berhari raya bersama rakan-rakan suatu episod yang mengembirakan tetapi masih ada cerita duka daripada mereka. Sebahagian rakan-rakan yang tidak sempat bertemu dikhabarkan dilanda ribut jahiliah moden. Dan kini tidak diketahui sudahkah ada tempat berteduh dan berlindung. Krisis kekeluargaan, hilang identiti diri dan sebagainya. Biarpun tidak ramai tetapi dahulunya akrab menyebabkan terasa ianya perkara besar.

Tidak kurang juga kawan-kawan yang berlumba-lumba membina mahligai kehidupan dunia semata. Tidak menghairankan jika mereka keluaran SK, SMK dsb. tetapi adalah sebaliknya. Sukar juga untuk menghadapi mereka apatah lagi hanya dapat bertemu untuk sekali itu sahaja. Maka sudah tentu mereka yang tidak dapat bersua muka bertambah jauh untuk saling memahami. Hanya doa yang mampu diutuskan. Bagaimanapun insyaAllah dengan masa yang berbaki ini akan diusahakan jua untuk menziarahi kalian.

.: Bertemu dan berpisah kerana Allah :.